11 سپتامبر 2022-  طبق یافته های کارآزمایی CANVAS، سطوح بالاتر گاما گلوتامیل ترانسفراز(γGT)  ممکن است به طور مستقل خطر مرگ و خطر بالای بیماری قلبی عروقی را پیش بینی کند، در حالی که کاناگلیفلوزین از افراد در برابر بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی و آسیب کلیوی محافظت می کند. این مطالعه در مجله Cardiovascular Diabetology منتشر شد.

مطالعات نشان داده اند که تست‌های عملکرد کبدی (LFTs) با ناهنجاری‌های متابولیکی متعدد مرتبط هستند و به طور متغیر با پیامدهای قلب و عروق مرتبط می باشند. جولیا فرانینی و همکارانش، از  موسسه کارولینسکا، در سوئد به دنبال آزمایش سیستماتیک رابطه ی بین سطوح LFT در محدوده پذیرفته شده و پیامدهای اصلی قلبی در یک کارآزمایی بالینی بزرگ در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و تأثیر احتمالی درمان کاناگلیفلوزین در مقایسه با دارونما بودند.

برای این منظور، محققان غلظت سرمی آسپارتیک آمینوترانسفراز(AST)، آلانین آمینوترانسفراز(ALT)، آلکالین فسفاتاز(ALP)، گاما گلوتامیل ترانسفراز (γGT) و بیلی روبین را در 10142 بیمار در ابتدا و به طور مکرر در طول پیگیری اندازه گیری کردند. یک مدل مخاطرات متناسب چند متغیره برای بررسی رابطه ی  LFTها با نارسایی قلبی برای اولین بار بستری در بیمارستان (به دلیل نارسایی قلبی)، مرگ و میر قلبی عروقی (CV) و مرگ به همه ی علل، و پیشرفت نارسایی کلیوی مورد استفاده قرار گرفت.

بر اساس این مطالعه، محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

·        در ارتباط تک متغیره،ALT  پیش بینی کننده ی معکوس بود، و ALP به طور مثبت پیش بینی کننده ی همه پیامدهای بررسی شده بود؛ همچنین γGT مستقیماً با پیامدهایCV - اما نه کلیوی - مرتبط بود.

·        در مدل‌های چند متغیره شامل همه ی پنج LFT و 19 عامل مخدوش‌کننده بالینی بالقوه، ALT به طور مستقل با خطر کمتر پیامدهای CV و γGT با خطر بالاتر پیامدهای CV مرتبط بود.

·        درمان با کاناگلیفلوزین به طور قابل توجهی ALT،AST  و γGT را در طول زمان کاهش داد.

·        در یک مدل کاملاً تعدیل شده شامل سطوح به روز LFT و درمان، γGT به طور مستقل با CV و مرگ و میر ناشی از همه علل،ALP  با پیشرفت اختلال عملکرد کلیه، و درمان با کاناگلیفلوزین با کاهش قابل توجهبستری در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی و (HHF)خطر کلیوی، مرتبط بود.

نویسندگان نوشتند: سطوح بالاترγGT نشانگر اصلی LFT برای خطر HHF و مرگ در بیماران مبتلا به دیابت و خطر CV بالا است، در حالی که ALT محافظ است. کاناگلیفلوزین مستقل ازLFTها و عوامل مخدوش کننده ی بالقوه، HHF و خطر آسیب کلیوی را کاهش می دهد.

آنها نتیجه گیری کردند که کاوش بیشتر در سایر کارآزمایی‌های پیامد قلبی عروقی ممکن است به تکمیل تصویر CV و خطر کلیوی در افراد مبتلا به دیابت یا بدون دیابت کمک کند و سرنخ‌های بیشتری از بیماری زایی و درمان ارائه دهد.

منبع:و

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/liver-function-markers-predict-cardiovascular-and-renal-risk-canvas-trial-98870